tisdag 15 januari 2013

100HUS2013


Antog utmaningen att fota och berätta om 100 hus i min omgivning under 2013. Spännande och kommer att sysselsätta min rastlösa själ :)

Blir väl mest ifrån Carlshamn med omnejd.

Har alltid gillat att lära mej mer om Carlshamns historia.
Tidigt tyckte jag om att fota och rita av dom gamla nerslitna rucklen i stan.
Stan var rätt sliten på 60-70 talet
Många gamla hus som sett sina bättre dar och
ödsliga rivningstomter som man var rädd för att gå förbi när man var liten.

Och alla hus som revs - för att få plats med dessa fula varuhus - Domus - Tempo - Epa och dom nya höghusen.

Ännu mera intresserad blev jag på högstadiet när vi började läsa om våran stad och dess historia. Våran lärare som vi hade i historia, religion och samhällskunskap: Lars Dreje var expert på stans gamla historia och dess invånare. Även efter skolan gick jag på alla hans föreläsningar och populära stadsvandringar. Han var en suverän och fängslande berättare.

Det finns trots allt många fina gamla trähus kvar i stan och mysiga, fina innergårdar. Jag tror det var några konstnärer i stan som var dom första som började renovera och bosätta sig i dom gamla husen, sen blev det populärt och inne med att ta hand om och bevara dessa hus som ratats innan, och tur är väl det.

Så fina som dom äldsta bevarade husen är nu, har dom nog aldrig varit sen dom var nybyggda.
Jag minns dom som omålade, gråa och fallfärdiga. 
Men ändå älskade jag dom
- utsmyckningarna, stilen, själen, historierna. Samlade på alla gamla bilder
och utklipp jag kunde få tag på. Köpt och samlat alla böcker som skrivits om Carlshamn. Min morfar var också samlare på Carlshamnsbilder.

Så jag kommer nog komplettera med lite gamla bilder också. 
ANNO DAZUMAL    (Bildkälla från www.karlshamnsvykort.se)







Carlshamn som under dansktiden hette Bodekull ett fiskeläge som tillhörde Asarums socken fick stadsrättigheter 1664 och namn efter Carl X Gustaf.


HUS1
Kungsgatan 74 Karlshamn

Där jag bodde mina tre första år...
Byggdes någon gång i början på 1900-talet.
Ägdes av Sven-Petter Andersson som kallades för Sven-Petter Vetemjöl...
I hörnan låg hans kvartersbutik - speceriaffär. Där det mesta fanns att köpa (på krita kanske...): kaffe, mjöl, socker, ost mm.

Han var gift med min mormors moster Johanna född Elmstedt.
(En annan moster, Karolina Elmstedt fick jag reda på när jag kollade
"Vem tror du att du är" på teve var Måns och Felix Herngrens morfars mor...)





Sonen Gustav Andersson tog sedan över butiken och fastigheten, 
gift med Britta som också stod i butiken. 

Längst upp bodde vi...vindsvåning
 Mina föräldrar och min syster flyttade dit 1956 
- så småningom föddes jag.
Vi bodde där till 1964.
Högst upp i en 2:a med vedspis och kakelugnar.
Toalett ute i trapphuset som delades med grannen.
Det fanns två trappuppgångar i huset.
I den delen vi bodde fanns 6 familjer - i den andra 4. 
Innanför porten fanns en mjölkaffär.
Jag kommer inte alls ihåg hur våran lägenhet såg ut, men minns lukten av nymald kaffe i butiken...

Sen såldes fastigheten till någon som hade en massa fuffens för sig 
- enligt min mor.

Det blev en stripeteaseklubb - på 70-talet.

Och nu är det en Kinesrestaurang där butiken var.







4 kommentarer:

  1. Åh, sådant minns jag också från där jag växte upp på tidigt 1960-tal: kakelugnar, vedspis och utedass på gården. Det är knappt någon som tror mig när jag berättar.

    Vilket ståtligt hus, men jag antar att man renoverat en del sedan du bodde där.

    SvaraRadera
  2. Så kul att du hänger med på utmaningen!!
    Spännande att få veta lite om olika hus - vilken skillnad - från speceriaffär till striptease till kinarestaurang...

    SvaraRadera
  3. Hoppsan, vilket hopp från mjölkaffär till stripteaseklubb! Jag säger som Susanne. Jag har också växt upp med kakelugn, vedspis och dass på gården. Är faktiskt glad att ha varit med om den tiden. Vackert hus! Antar att dom numera har toalett inne i lägenheterna.

    SvaraRadera
  4. Det huset har en intressant historia och vackert är det. Jag är uppvuxen i Lapplands inre fjällvärld och där fanns inget annat än utedass eftersom det inte fanns vatten indraget.

    SvaraRadera